Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro bez maszynisty. Czy w Warszawie zaczną jeździć w pełni zautomatyzowane pociągi?

Redakcja
Metro bez maszynisty. Czy w Warszawie zaczną jeździć w pełni zautomatyzowane pociągi?
Metro bez maszynisty. Czy w Warszawie zaczną jeździć w pełni zautomatyzowane pociągi? Szymon Starnawski
W Budapeszcie uruchomiono pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej system metra bez maszynisty. Zautomatyzowane pociągi pojawiły się już w 12 europejskich miastach. Czy w Warszawie też możemy spodziewać się rewolucji w ruchu kolejek podziemnych?

W tej chwili w stolicy działają dwie linii metra. Każda z nich jest obsługiwana przez inny system sterowania. Pierwsza, starsza trasa, korzysta z programu SOP2. Choć był on aktualizowany, to nie ma w nim możliwości automatycznego prowadzenia pociągów. Wynika to z prostego powodu. Po trasie jeżdżą jeszcze starsze wagoniki wyprodukowane w ZSRR w latach 80. Nie są one przystosowane do nowej technologii.

Druga, nowsza linia, otwarta w 2015 roku, ma większe możliwości. Zapytaliśmy przedstawicieli metra, czy teoretycznie pociągi mogłyby jeździć bez maszynisty. - Byłoby to możliwe na II linii metra. Działa tam system ograniczenia prędkości SOP3. Wykorzystuje on funkcje automatyczne i w pewnym zakresie pociągi są przez niego prowadzone – tłumaczy Anna Bartoń, rzecznik prasowy warszawskiego metra.

Możliwości systemu są bardzo duże. W tej chwili pociągi chociażby same dostosowują prędkość do natężenia ruchu, hamują i otwierają drzwi. Dzięki systemowi SOP3 możliwy byłby wjazd metra na stacje w momencie, gdy poprzedni pociąg dopiero opuszcza peron.

- Na stacjach końcowych system ma możliwość automatycznego zawracania pociągu - dodaje rzecznik. Maszynista w tym czasie może przejść do przeciwnej kabiny i przygotować się do drogi w drugą stronę. Kolejną możliwością jest zdalne sterowanie. Dyspozytor w razie np. zasłabnięcia maszynisty może spowodować, żeby pociąg sam dojechał do stacji. Analogicznie dzieje się w przypadku ruszenia. Polecenie „z góry” może skutecznie uniemożliwić start.

Czytaj też: Przerażający film o opuszczonej Warszawie. Tak wyglądałoby miasto bez ludzi [WIDEO]

Czy w Warszawie będziemy jeździli metrem bez maszynisty? - Na razie nie przewidujemy prowadzenia pociągów bez maszynisty – tłumaczy Anna Bartoń. - Pasażerowie mają większe poczucie bezpieczeństwa, kiedy ktoś zasiada za „sterami”, nawet gdy system pozwala na w pełni zautomatyzowany kurs - kończy. Jeżeli chcemy pojechać metrem bez maszynisty, pozostaje nam wycieczka do Budapesztu, Turynu czy Kopenhagi.


Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]


emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto